به گزارش سایت همایش بین المللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، آیت الله استادی، استاد عالی حوزه علمیه، شامگاه جمعه، 23 آبان در برنامه اختتامیه همایش با اشاره به اینکه از آغاز اسلام تا به امروز تفسیرهای گوناگونی نگاشته شده که هرکدام در جای خود جایگاه ویژهای دارد، ابراز داشت: علامه طباطبایی(ره) با این همه عظمت بر سر سفره همین بزرگان نشسته و هیچ وقت نباید از ارزش آن کاسته شود.
وی با بیان اینکه در نگاه علامه تفسیرهای پیشین دارای نواقص است که باید تفسیری جدید تدوین شود، گفت: علامه با این دید تفسیر المیزان را نوشتند که ویژگیهای برجستهای دارد و کار فوق العادهای انجام دادهاند.
عضو شورای عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه برخی از ویژگیهای تفسیر بازگشت به شخصیت خود علامه دارد و برخی از امتیازات المیزان برگرفته از مبانی روشن و ساده ایشان است، اظهار داشت: یکی از مبانی علامه این بود که قرآن برای همگان نازل شده و این قرآن هم برای عارفان و فیلسوفان و انسانهای معمولی آمده و هر انسان عاقلی اعم از مسلمان و کافر میتواند از قرآن بهرهبرداری کند.
وی با بیان اینکه عدهای برخی از تداعیهای ذهنی خود را به قرآن تحمیل میکنند، افزود: قطعا علامه عارف است اما در تفسیر قرآن برای عارفان تفسیر نمیکند و برای عموم مردم مباحثی را ارایه میکند و چیزی را از خود به قرآن تحمیل نمیکند.
آیت الله استادی با اشاره به اینکه برخی از اصطلاحات علوم به مرور زمان ایجاد میشود، بیان داشت: مفسر قرآن نباید تحت تاثیر علوم مختلف و اصطلاح جدید قرار بگیرد مانند اینکه کلمه فقه که در قرآن آمده را بر درس فقه مصطلح حمل کند که علامه به خوبی به این امر به عنوان یک مبنا توجه داشتند.
وی با بیان اینکه اگر در تفسیر قرآن چند احتمال و قول را بیان کنیم و بدون نقد و بررسی رها کنیم به صورت عملی این آیه را متشابه کردهایم، خاطرنشان کرد: علامه نسبت به اقوال دیگران و احتمالات دیگر توجه داشتهاند اما به این شکل رها نمیکنند و بلکه به نقد و بررسی میپردازند و در نهایت یک قول را انتخاب میکنند که آیه از حالت متشابه خارج میشود.
این محقق و مؤلف معارف دینی با تاکید بر اینکه طبق دیدگاه قرآن تمام شده نیست و قبل از ایشان این تفکر وجود داشت که مفسران همه حرف را زدهاند اما ایشان این سد را شکست، گفت: گمان نکنید که بعد از تفسیر المیزان دیگر کار تفسیری و قرآنی لازم نیست و اگر خود علامه هم امروز زنده بودند، اذعان خواهد کرد تفسیر المیزان پایان کار نیست.
وی با بیان اینکه تفسیرهای روایی موجود، روایتها رها شده است و مفسرانش به بررسی احادیث نپرداختهاند و فقط به صرف ذکر روایات بسنده کردهاند، اظهار داشت: علامه در ذیل آیات روایات را بیان و نقد و بررسی میکنند و درست و غلط و قوی و ضعیف بودن احادیث را روشن میسازد که میتوان با جرآت گفت که تفسیر ایشان یک تفسیر اجتهادی است.
آیت الله استادی در پایان با ذکر نمونههایی از تواضع علامه و عدم توجه ایشان به مادیات و زندگی دنیوی، گوشزد کرد: همه این ویژگیها و تلاشهای علمی علامه محترم و پسندیده است اما بدانید که اخلاص و روحی پاکی ایشان نقش اساسی ایفاء کرده است و چه بسا برخی مطالب الهامی به ذهن ایشان بوده است.
گفتنی است، همایش بین المللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مدت دو روز از پنج شنبه 22 آبان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.