به گزارش سایت همایش بین المللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رهنمایی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی، جمعه 23 آبان در عصر دومین روز همایش، مقالهای با عنوان رویکردهای قرآن در تعلیم و تربیت ارزشها از منظر تفسیر المیزان ارایه کرد و گفت: در این رویکرد خود ارزشها و نه ارزشمداران و ارزشباوران بیواسطه متعلق به تعلیم و تربیت واقع میشود.
وی با اشاره به اینکه در مقاله حاضر با مروری بر رویکردهای مورد نظر قرآن در تعلیم و تربیت ارزشها، نوع برداشت تفسیر المیزان در این خصوص به بحث و بررسی گذاشته شده است، اظهار داشت: طرح این مبحث زمینه را برای ورود به قلمرو ارزشهای قرآنی و تبیین راهکارهای آموزش و پرورش ارزشها و فضیلتها و همچنین تشخیص روشهای پیشگیری و برون رفت از زشتیها و پلشتیها را فراهم میسازد.
این استاد مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان اینکه گرایش ارزشمحور باید مستند به قرآن و روایات باشد و به صرف استناد به دانش تعلیم و تربیت کافی نخواهد بود، ابراز داشت: در قرآن مواردی مانند آیه 147 سوره بقره، آیه 45 سوره عنکبوت و آیه 26 سوره اعراف وجود دارد که به طور مستقیم خود ارزشها را محور ارزشیابی و گفتوگو قرار داده و در روایات نیز نسبت به این موضوع رهنمودهایی لازم از سوی اهل بیت ارایه شده است.
وی دنیا محوری، آخرت محوری، خدامحوری وعرف محوری را چهار رویکرد رایج در تعلیم و تربیت ارزشها معرفی و خاطرنشان کرد: مرحوم علامه دو رویکرد اول را رد نمیکند اما در شآن انسان نمیداند که برای موجه شدن نزد مردم یا برای کسب توشه آخرت کار خوب و با ارزش انجام دهد اما نسبت به رویکرد چهارم موضع میگیرند و این رویکرد را بدون پشوانه میدانند و معتقد هستند طبق این رویکرد ارزش نسبی و به سلیقه هر عرفی تغییر خواهد کرد.
حجت الاسلام و المسلمین رهنمایی در پایان بیان داشت: اوج عرفان و سخنان علامه در رویکرد سوم تجلی پیدا میکند و طبق دیدگاه ایشان این رویکرد از ابتکارات قرآن کریم است که در همه ساحتهای فردی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی قابل تطبیق و عمل است.
گفتنی است، همایش بین المللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مدت دو روز از پنج شنبه 22 آبان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد.