به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد، اگر خدا به یاد انسان بود،از جهل رهایی می‌یابد اگر در کاری مانده است خداوند نمی‌گذاردعاجز شود.(علامه سيدمحمدحسين طباطبايي)

فايل‌ها

پيوندها

    

مبانی جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) در همایش تشریح شد.

به گزارش سایت همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، سرکار خانم شادی نفیسی، استادیار دانشگاه تهران، جمعه 23 آبان در دومین روز همایش، مقاله‌ای با عنوان مبانی جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی(ره) ارایه کرد.

وی با اشاره به این‌که جری از نگاه علامه به معنای تطبیق کلام با مصادیق است، گفت: قاعده جری قاعده تفسیری برگرفته از آموزه‌های اهل بیت است که کانون توجه علامه بوده و پس از ایشان در تحلیل دسته‌ای از روایات تفسیری مورد توجه محققان شیعه قرار گرفته و البته علامه به صورت جدی این قاعده را کاربردی ساخته است.

استادیار دانشگاه تهران اعتقاد به جاودانگی پیام و خطاب قرآن را اولین و مهمترین مبنای علامه در قاعده جری معرفی کرد و افزود: برخورداری قرآن از سطوح و لایه‌های متعدد معنایی دومین مبانی این قاعده است که بر این اساس علامه مواردی را که مصداق بودنش در درجه‌ای از خفاء قرار دارد را به عنوان محتمل ذکر می‌کند.

وی مرجعیت علمی ایمه و نفش تعلیمی امامان را دو مبنای دیگر قاعده جری برشمرد و گفت: اهل بیت اذهان را هدایت می‌کنند و روش فهم درست از قرآن را به بشر یاد می‌دهند و به همین جهت تعیین مصادیق اهل بیت توقیفی نبوده و به هیچ وجه به همین مصادیق منحصر نمی‌شود و بلکه در روایات از باب نمونه و برای فهم بهتر مصادیقی مشخص می‌گردد.

خانم نفیسی عدم تحریف قرآن، اصل بودن عمومیت آیه و دلالت لفظ بر جری را از دیگر مبانی قاعده جری دانست و اظهار داشت: بر این اساس روایاتی که موهم تحریف هستند را علامه تاویل به قاعده جری می‌برد.

وی با تاکید بر این‌که در نگاه علامه قاعده جری دارای ضوابط  و شرایط است و از سوی دیگر با تفسیر هم تفاوت دارد، ابراز داشت: در قاعده جری سیاق آیه و شان و زمان نزول بر خلاف تفسیر لحاظ نمی‌شود و بدون رعایت این دو اصل آیه به صورت فرا مکانی و زمانی تبیین می‌گردد.

گفتنی است، همایش بین المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مدت دو روز از پنج شنبه 22 آبان با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در حال برگزاری است.