به یاد خدا باش تا خدا به یادت باشد، اگر خدا به یاد انسان بود،از جهل رهایی می‌یابد اگر در کاری مانده است خداوند نمی‌گذاردعاجز شود.(علامه سيدمحمدحسين طباطبايي)

فايل‌ها

پيوندها

    

گزارشی از دهمین پیش همایش«همایش بین المللی علامه طباطبایی»

دهمین پیش‌همایش «همایش بین‌المللی اندیشه‌های علامه طباطبایی در تفسیر المیزان»به همت اداره امور پژوهشی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) و با مشارکت موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)، برگزارشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی همایش، در ابتدای پیش همایش حجتالاسلام والمسلمین رستم نژاد، اظهار داشت: علامه طباطبایی با نوشتن تفسیر المیزان، پدیده ای عظیم را در اسلام ایجاد کرد و امروز تفسیر المیزان مایه افتخار و مباهات شیعه و علمای شیعه است.

وی با اشاره به فواید تفسیر المیزان خاطرنشان کرد: بعد از نوشتن تفسیر المیزان توسط علامه طباطبایی شاهد رشد و قوت گرفتن تفسیر نویسی در شیعه بودیم و تفسیر نویسی در اسلام مورد توجه بیشتری قرار گرفت و بعد از این در حوزه های علمیه مراکز تخصصی تفسیری فراوانی ایجاد گردید.

حجتالاسلام والمسلمین رستم نژاد علامه را یک مفسر دانست و تاکید کرد: بایستی توجه داشته باشیم که علامه طباطبایی، نه یک جامعه شناس است و نه سیاستمدار و حقوقدان و دانشمند علوم انسانی، بلکه علامه یک مفسر است.

در ادامه این نشست حجتالاسلام والمسلمین بناری، به دو ویژگی از علامه اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی از دو ویژگی مهم برخوردار بودند اول اینکه علامه یک فیلسوف بودند و ذهنی ورزیده و خلاق داشتند و در بعد عقلانی سرآمد بودندو در کنار آن، شاهد جایگاه معظم ایشان در عرفان و سیر وسلوک هستیم.

وی با اشاره به تجلی عرفان علمی و واقعی در علامه تصریح کرد: وقتی این دو بعد در عرصه تربیت و تعلیم با هم جمع شود، یعنی هم علم و تزکیه نفس و عرفان حقیقی، خروجی این شاخص ها در شخصی مانند علامه منتج به تفسیری بی همتا به نام المیزان میشود.

حجتالاسلام والمسلمین بناری مهمترین هدف وجودی قرآنرا هدایت و تربیت و المیزان را دارای رویکرد تربیتی دانست و تاکید کرد: علامه طباطبایی دارای دیدگاههای تحولآفرینی در نظام آموزشی و تربیتی هستند و باید در اینجا به کلام ایشان استناد کرد؛ ایشان در ذیل آیات تعلیم و تزکیه بیانات بسیار شیوایی دارند؛ ایشان میفرمایند که تعلیم این است که معلم خبیر متعلم را ارشاد کند، نسبت به مطالبی که به آسانی نمی‏تواند به دست بیاورد؛ سپس بیان میفرمایند که تعلیم تسهیل کردن راه و نزدیک کردن مقصد است نه ایجاد و خلق مقصد.

حجتالاسلام والمسلمین بناری مهمترین هدف وجودی قرآنرا هدایت و تربیت و المیزان را دارای رویکرد تربیتی دانست و تاکید کرد: علامه طباطبایی دارای دیدگاههای تحولآفرینی در نظام آموزشی و تربیتی هستند و باید در اینجا به کلام ایشان استناد کرد؛ ایشان در ذیل آیات تعلیم و تزکیه بیانات بسیار شیوایی دارند؛ ایشان میفرمایند که تعلیم این است که معلم خبیر متعلم را ارشاد کند، نسبت به مطالبی که به آسانی نمی‏تواند به دست بیاورد؛ سپس بیان میفرمایند که تعلیم تسهیل کردن راه و نزدیک کردن مقصد است نه ایجاد و خلق مقصد.

حجتالاسلام والمسلمین بناری مهمترین هدف وجودی قرآنرا هدایت و تربیت و المیزان را دارای رویکرد تربیتی دانست و تاکید کرد: علامه طباطبایی دارای دیدگاههای تحولآفرینی در نظام آموزشی و تربیتی هستند و باید در اینجا به کلام ایشان استناد کرد؛ ایشان در ذیل آیات تعلیم و تزکیه بیانات بسیار شیوایی دارند؛ ایشان میفرمایند که تعلیم این است که معلم خبیر متعلم را ارشاد کند، نسبت به مطالبی که به آسانی نمی‏تواند به دست بیاورد؛ سپس بیان میفرمایند که تعلیم تسهیل کردن راه و نزدیک کردن مقصد است نه ایجاد و خلق مقصد.

حجتالاسلام والمسلمین بناری مهمترین هدف وجودی قرآنرا هدایت و تربیت و المیزان را دارای رویکرد تربیتی دانست و تاکید کرد: علامه طباطبایی دارای دیدگاههای تحولآفرینی در نظام آموزشی و تربیتی هستند و باید در اینجا به کلام ایشان استناد کرد؛ ایشان در ذیل آیات تعلیم و تزکیه بیانات بسیار شیوایی دارند؛ ایشان میفرمایند که تعلیم این است که معلم خبیر متعلم را ارشاد کند، نسبت به مطالبی که به آسانی نمی‏تواند به دست بیاورد؛ سپس بیان میفرمایند که تعلیم تسهیل کردن راه و نزدیک کردن مقصد است نه ایجاد و خلق مقصد.

حجتالاسلام والمسلمین بناری مهمترین هدف وجودی قرآنرا هدایت و تربیت و المیزان را دارای رویکرد تربیتی دانست و تاکید کرد: علامه طباطبایی دارای دیدگاههای تحولآفرینی در نظام آموزشی و تربیتی هستند و باید در اینجا به کلام ایشان استناد کرد؛ ایشان در ذیل آیات تعلیم و تزکیه بیانات بسیار شیوایی دارند؛ ایشان میفرمایند که تعلیم این است که معلم خبیر متعلم را ارشاد کند، نسبت به مطالبی که به آسانی نمی‏تواند به دست بیاورد؛ سپس بیان میفرمایند که تعلیم تسهیل کردن راه و نزدیک کردن مقصد است نه ایجاد و خلق مقصد.

حجتالاسلام والمسلمین بناری مهمترین هدف وجودی قرآنرا هدایت و تربیت و المیزان را دارای رویکرد تربیتی دانست و تاکید کرد: علامه طباطبایی دارای دیدگاههای تحولآفرینی در نظام آموزشی و تربیتی هستند و باید در اینجا به کلام ایشان استناد کرد؛ ایشان در ذیل آیات تعلیم و تزکیه بیانات بسیار شیوایی دارند؛ ایشان میفرمایند که تعلیم این است که معلم خبیر متعلم را ارشاد کند، نسبت به مطالبی که به آسانی نمی‏تواند به دست بیاورد؛ سپس بیان میفرمایند که تعلیم تسهیل کردن راه و نزدیک کردن مقصد است نه ایجاد و خلق مقصد.

وی افزود: معلم محوری و شاگردمحوری از سوالات مهم حوزه آموزشی است زیرا باید مشخص شود که کدام یک باید محور باشند؛ شاگرد نباید منتظر باشد که همه محتوا را باز کند بلکه استاد باید راه را نشان دهند و به بیان دیگر، شیوه یادگیری و رسیدن به نتیجه را یاد بدهد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ادامه داد: ایشان در تفسیر آیه فرقان بیان میدارند که اگر قرار به آموزش یک علم باشد، باید بخشهای محتوایی رشته علمی به شاگرد القا شود؛ اگر صرفا آموزش انتقال و ارایه مطالب باشد، نتیجه آن صورتی از محتوا تحصیل خواهد شد؛ این تاثیر زمانی ایجاد میشود که مخاطب به آن مطلب احساس نیاز کند.

وی ایجاد نیاز برای شاگرد را مهم دانست و گفت: مرحوم علامه بیان میکردند که باید برای شاگرد احساس نیاز ایجاد کرد تا بتواند با این عامل انگیزشی بهتر حرکت کند و گام بردارد و اینگونه است که تعلیم نقش تربیتی خواهد داشت و این محتوا در شخص تعلیم گیرنده تاثیرگذار باشد.

حجتالاسلام والمسلمین بناری گفت: اگر نسبت به دانشی احساس نیاز نداشته باشیم، زمینه یادگیری فراهم نمیشود؛ باید افراد را انگیزهمند کرد تا دامنه تاثیرگذاری فراتر از صورت های ذهنی در جان فرد تجلی پیدا کند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به واقعیت انسان که هم زمینه خیر و شر را با هم دارد و میتواند مسیر بد و خوب را انتخاب کند پس برنامه تربیتی جامع است که هم جنبههای سلبی را در نظر بگیرد و هم ایجابی را؛ مراقبه و مبارزه با نفس و دوری از غفلت از مهمترین راهکارهای تربیتی است که در حوزه آسیب زدایی جای میگیرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی به روش خاص علامه اشاره کرد و گفت: علامه در بیان راهکار در این حوزه یک شاهکار را ارایه میدهند؛ ایشان سه مسلک عمومی و انبیا و قرآن را بیان میدارد که میفرمایند که شیوه قرآن در تزکیه و تربیت شیوه حب عبودی است که انسان به گونه ای باشد که تجلی ربوبیت الهی باشد و خداوند را در تمام زندگی مالک قراردهد و همه چیز را در خدا ببیند؛ ایشان میفرمایند که مشکل انسان این است که انسان همه چیز را از خود و برای خود میداند.

پس از وی حجت الاسلام والمسلمین لطفی به بیان مباحث مدیریتی در المیزان پرداخت و گفت: قرآن کتاب تربیت است و تربیت یک فعل است و هر فعلی نیز دارای یک فاعلی است؛ مدیریت برای کنترل فعل و فاعل است؛ یعنی این دو را در جهت هدفی معین در چارچوب برنامه مشخص اداره می‏کند؛ لذا هر کدام از این دو نیازمند مدیریت هستند.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی قرآن را کتاب مدیریت دانست و خاطرنشان کرد: قرآن برای اداره انسان و جامعه نازل شده است و مجموعه آیات وحیانی راجع به کتاب و سنت دررابطه اداره بهینه انسان است؛ هر آیه ای از آیات قرآن لزوما باید پیام و جهت مدیریتی داشته باشد.

وی ادامه داد: علامه در دو حوزه هم به عنوان فیلسوف شناخته شده بودند و هم به عنوان مفسر برجسته مطرح بودند ؛ تفسیر المیزان برایند و محصول یک تفکر و برنامه و عمل استراتژیک است که هر سه توسط شخص علامه صورت گرفت که امروز شاهد نتایج آن هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی آیات 159 سوره آل عمران، 28 سوره قصص و 246 و 247 سوره بقره را از جمله آیات مشهور مدیریتی دانست و گفت: علامه این آیات را تفسیر کرده بدون اینکه نگاه مدیرتی بر آن داشته باشد اما مجموعه تفسیر وی براین آیات میتواند درسنامه مدیریتی تدوین کرد.

وی تاکید کرد: علامه یک تعبیر کلیدی به نام«مالک مدبر» دارد که مفهوم مرکزی مدیریت و رهبری در وحی است و قابل تحلیل جدی برای مدیریت است اگر چه خود علامه در هنگام به کاربردن این تعبیر نگاه مدیریتی نداشته است.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی در پایان با تاکید بر اینکه تک تک آیات قرآن مدالیل مدیریتی دارد تاکید کرد: علامه طباطبایی هم برای نظام تشریع و هم نظام تکوین پیوستگی جدی و بنیادین مطرح کرده است که نظریه پایه در مدیریت یعنی همان نظریه سیستمی است و در یک کلام قرآن را به عنوان سند راهبردی برای مدیریت و راهبری انسان و تعبیر مالک مدبر را پیریزی نظام مدیریت رحمانی معرفی میکند